Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2012

"Πως είναι και Πως δεν είναι;" Επίθετα και Δυσλεξία.

Ο γραπτός λόγος δεν αποτελεί απλά μια έκφραση του προφορικού λόγου. Η γραπτή καταγραφή πληροφοριών, ιδεών και σκέψεων διέπεται απο άλλους, περισσότερο αυστηρούς, κανόνες, σύνταξη και γραμματικές απαιτήσεις απο τον ομιλούμενο λόγο. Το λεξιλόγιο και η σωστή χρήση του είναι το όχημα για να αποδοθούν τα νοήματα με σαφήνεια και αμεσότητα. Η δυσλεξία σαμποτάρει αυτή την διεργασία. Εμποδίζει την αποθήκευση, ανάκληση και σωστή χρήση των λέξεων.

Για το λεξιλόγιο είναι πολύ σημαντικό να γίνονται πολλές ασκήσεις εξάσκησης. Είναι σημαντικό να βρίσκονται οι κατάλληλοι τρόποι για να εμπλέκεται το παιδί στη γραφή και σωστή χρήση λέξεων ώστε αυτό να οδηγήσει και στην αποθήκευση τους. Μια άσκηση που κάνουμε με τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες στα Προγράμματα αντιμετώπισης Δυσλεξίας at home για τα επίθετα στο λόγο είναι η: "Πως είναι και Πως δεν είναι;"!!


Υλικά: Χρησιμοποιούμε εικόνες ουσιαστικών


Άσκηση: Στη συγκεκριμένη άσκηση χρησιμοποιήθηκε το σκίτσο του αγοριού για την άσκηση: "Τι έχει; Ποιους ξέρει; Που πηγαίνει;"  



1ο βήμα: καταγραφή επιθέτων

Δώσαμε το όνομα του καλύτερου του φίλου (έχει παραληφθεί) και κατέγραψε όλα τα επίθετα που τον χαρακτηρίζουν. Αυτό έγινε απαντώντας στην ερώτηση: "Πως είναι;". Στη διάρκεια είναι πολύ πιθανό να "κολλήσουν" και να πουν: "Δεν ξέρω άλλα, αυτά είναι". Οι ερωτήσεις που βοηθούν έχουν να κάνουν με τους τομείς που χωρίζουμε τα επίθετα:


  • εξωτερική εμφάνιση
  • χαρακτήρας
  • τρόποι



2ο βήμα: καταγραφή αντιθέτων

Έπειτα για να εκμεταλλευτούμε ακόμη περισσότερο την ευκαιρία το παιδί ενθαρρύνθηκε να γράψει και τα αντίθετα των επιθέτων. Η ερώτηση που απαντούσε ήταν: "Τι δεν είναι;"


Από αυτή την άσκηση ανάλογα με τις δυσκολίες του προέκυψαν ασκήσεις που είχαν σχέση με:


  • λέξεις που έχουν τους συνδυασμούς: αυ και ευ πχ. ευγενικός
  • ορθογραφία πχ. ωραίος 
  • τονισμός
  • σε κάποιες λέξεις χρειάστηκε η χρήση του φύλλου βελτίωσης γραφής 

3ο βήμα: καταγραφή προτάσεων 

Στο τέλος επιλέξαμε επίθετα και συνέθεσε και έγραψε προτάσεις.

Βασικά tips: Μπορεί εύκολα να προσαρμοστεί και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με την/τον Νηπιαγωγό να έχει αναρτήσει το σκίτσο ή φωτογραφία του ουσιαστικού που έχει επιλέξει και τα παιδιά να προτείνουν προφορικά λέξεις-επίθετα για το "Τι είναι και Τι δεν είναι" η εικόνα που βλέπουν. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να καταγράφει τις λέξεις που λένε τα παιδιά και να τις διαβάσει στο τέλος για να τις ακούσουν. Επίσης οι γονείς με παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να το παίξουν στο σπίτι ως γλωσσικό παιχνίδι με ένα ή περισσότερα παιδιά ενισχύοντας έτσι το λεξιλόγιο τους.

Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες ως άσκηση για τα επίθετα, αλλά και σε όλα τα παιδιά που θέλουν να παίξουν ένα παιχνίδι λεξιλογίου. Γίνεται απο θεραπευτές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Πηγή: Δυσλεξία at home
Η Ειδική Παιδαγωγός, Άσπα Μητρακάκη εξηγεί για Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.





















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου